Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.11.2009 22:32 - Йерусалимската гатанка на William Blake или поезията като магьосничество
Автор: bogoizbrania Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1002 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 24.11.2009 23:04


Йерусалимската гатанка на William Blake или поезията като магьосничество

 

В този пост ще направя само кратък преглед на предговора на поемата Milton на William Blake. Предговора съдържа някои много смели и остри изказвания по адрес на ситуацията в неговата съвременност и е премахнат в следващите издания, защото той разкрива голяма част от сюжета. Ще коригирам както и Блейк, така и интерпретациите му.

От коментарите на текста се виждат някои силни изкривявания поради неразбиране на смисъла. Той няма познанията за миналото, които бяха разкрити едва в този блог от месец септември. Неговите остри нападения срещу Омир и Овид са, че техните писания неправилно се ползват срещу Библията. Те наистина не са Библейски, а просто фантазии, които може би се основават на някои от бъркотиите след идването на ситите тук и при нарастване броя на кайновците. Може би "троя" е някаква междинна раса от смесването на двете човешки линии, но може и да е нещо незначително. Това ще се разглежда другаде. Според него Библията е написана преди тях, за което е прав. Те могат да имат някакъв смисъл в опитите да се разгледа историята, за такова явно място се има впредвид при настъпването на "новата ера". Под по-антични се разбира по древни от сегашното, а не от Библейското време.

Шекспир и Милтон са "роби на меча", меча е образ на словото в Библията, но в случая се отправя критика към тях, че са роби на гръцко и латинско слово, а не на Духа както призовава Блейк, забележете идиотския коментар на неуките пацифисти, те са толкова далече от смисъла колкото е небето от земята. Не може човек седящ в мазето да описва покрива покрива.

Следва призив за харизматично-културна революция, като дори се споменава за секти, "класовите хора" желаещи да унищожат всичко. Вероятно сега е време да спомена, че увлеченията му в изкуството отиват и в неправилна посока, голотиите които рисува, доколкото знам заедно със жена си, не са приемливи за вярата, такива образи демонстриращи голота са сатанински. Голотата е символ на грях, на падналата човешка природа, създадена да е полу-ангел, получовек, голотата доказва само че не сме нищо особено! Някои от емоционалните прегръдки особено във втората част са много подобни на орална връзка. Според последните фрази в Духа на Христос се изобразява във правата вяра която дава въображение на вярата.

 

Следва поетичната част, където вече неразбирането е пълно, тотално и пародиино, не мога да си представя че човек имащ авторитета на литератор може да тълкува така пасажа известен като "Jerusalem". В първия куплет са думите на самия Джон Милтън, извикан от рая като поезията играе ролята на "медиум". Това не е цитат на апокрифа или нещо друго, става на въпрос за продължение на критиката от предговора, вече и чрез устата на самия дух на Милтън считан като стълб на литературата и пуританизма, Ако Милтън беше дошъл в Англия по времето на Блейк нямаше да познае мястото, за това е това пародиино възклицание, "Аз въобще бил ли съм тук?", "Тук ли е мястото на агнеца?" "Имало ли е въобще изкупление в тази Англия?". Втория куплет вече наистина напомня на апокрифата, но това не значи, че Блейк вярва в нея както се твърди, всъщност апокрифата е поучения алегория, англичаните трябва да живеят така, че все едно са в святата земя, а не, че някой е действително вярвам че Лондон е Йерусалим. А сега бонбончето на откритието, сатанинските мелници нямат нищо общо със Самсон и няма такова нещо в библията. Блейк обяснява, че Милтън би се възмутил на първо място от печатниците и авторите на интерпретации като споменатите по горе. В третия стих вече следват личните преживявания на Блейк с печатането, самата книга е издадена два цвята, златисто жълто и оранжево. Това са "огненото злато" изобретение и за първи път ползвано от него цвят на шрифт, стрелите му на желания са редовете, а копието и огнената колесница са печатарските инструменти, които Милтън отвоюва от сатанинските мелници. В четвъртия стих вече духа на Милтън, изобразен от Блейк, се кълне да продължава войната със злото от неговото време. Строежа на Йерусалим е също алегория за правата вяра, веднъж съществувала в Англия но вече западнала.

 

Да повторя, Строежа на Йерусалим е призив-алегори за разпространяване на правата вяра на пуританизма, за неговото повторно построяване поне във вярата. „Сатанинските мелници“ са печатниците и литературата на неверниците.

 


 

And did those feet in ancient time,

Walk upon england"s mountains green?

And was the holy lamb of god

On england"s pleasant pastures seen?

 

And did the countenance divine,

Shine forth upon our clouded hills?

And was jerusalem builded here

Among these dark satanic mills?

 

Bring me my bow of burning gold!

Bring me my arrows of desire!

Bring me my spear: o clouds unfold!

Bring me my chariot of fire!

 

I will not cease from mental fight;

Nor shall my sword sleep in my hand

Til we have built jerusalem

In england"s green and pleasant land.

 

Изпълнението на;

Emerson, Lake & Palmer - Jerusalem Lyrics

Album: Brain Salad Surgery 1973

Е едно от най добрите които съм чувал.

 image

http://www.dailymotion.com/video/x7p8i1_emerson-lake-palmer-jerusalem-1973_music

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bogoizbrania
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3650017
Постинги: 2411
Коментари: 813
Гласове: 3779
Архив